De eerste paar dagen in Medan en lake toba

5 september 2018 - Medan, Indonesië

Maandag avond zijn we vertrokken vanaf Deventer station naar Düsseldorf met een overstap in Arnhem. Na dat papa en mama en Peter ons hadden uitgezwaaid begon onze reis.
De eerste vertraging was al snel toen de snel  trein naar Düsseldorf niet reed, gelukkig was er nog een stoptrein die wel reed. Een uurtje later dan gepland kwamen we aan in Düsseldorf . Een mooi appartement. De volgende ochtend om 12 u ging ons vliegtuig richting Singapore waar we een uurtje overstap tijd hadden om vervolgens door te vliegen naar Medan. De vliegreis ging goed, al had ik wel een beetje kriebels in mijn buik om te vliegen. Niks aan de hand, totdat mijn buurman heftig begon over te geven... omg heb ik weer. Rodney zat gelukkig een stoeltje verder en had hier geen last van.  De overstap naar Medan was haasten, met de skytrain in Singapore naar een andere terminal en toen we aankwamen konden we direct doorlopen.

Medan, taxi gepakt naar ons hotel 23km vanaf de vluchthaven hebben we maarliefst 1.5 h over gedaan. Toen we aankwamen was ik erg verrast, een super de luxe mega groot hotel, met sauna, zwembad, turks stoombad en een mega lekker lopend buffet ontbijt de volgende ochtend !! Rodney had dit stiekem omgeboekt, wat een lieverd hé.
Helaas waren de sauna faciliteiten volgens de norm van het islam geloof en dus man en vrouw gescheiden. Gelukkig mochten we wel op de zelfde kamer slapen.

Een rondje de stad in gelopen en ergens wat gegeten bij een local tentje op de straat.
Ik had een bekertje vers geperst..... geen idee het leek op bamboe sap of iets,  5000 rp okay... daar poosje gezeten. Toen kwam er een vrouw en die nam 4 glazen en betaalde 1000 rp .... ik weet dat we opgelicht worden maar zo! Ik vroeg aan de man of hij een " special price"  voor ons had gemaakt. Hij schoot in de lach en zei no no is same same!  Sure.
We waren erg interessant voor de lokale mensen, we hebben dan deze twee dagen ook nog geen westerlingen gezien. De meeste toeristen slaan Medan over, omdat het een grote, vieze stad is.  Er ging een shuttle bus naar een winkelcentrum vanaf ons hotel dus we dachten even daar kijken. De deurbewaker..jaja die stond er zelfs om voor iedereen de deur open te doen zou ons roepen als de bus er was, wij konden wachten in de enorm grote lobby.  Beide schrokken we wakker toen hij voor ons stond te roepen dat de bus er was. De winkels waren niks bijzonders dus de eerst volgende bus weer terug gepakt naar het hotel. Eventjes op bed gelegen en de volgende ochtend om 7 u werden we wakker van de wekker. De reis was iets vermoeiender dan verwacht.

Heerlijk ontbeten makan makan!! Met de taxi op weg naar een station waar  bussen en mini  vens rijden richting lake toba, onze volgende stop. Toen we er bijna waren en onze chauffeur langzaam zoekend rond reed, begonnen er vanaf de straat 4 / 5 man te schreeuwen naar ons, het zal wel... maar ze renden achter de auto aan "lake toba?!" Ik dacht hey daar zou het wel eens kunnen zijn , taxi gestopt en ze zeiden ja lake toba 100.000 rupia en dat is wat wij ook zouden betalen voor een mini ven 6 euro per persoon.  Rod en ik waren even aan het overleggen en het volgende moment ging de kofferbak al open en werden onze backpack eruit gehaald. Met 10 minuten konden we mee... nou oke dan maar.  Zo gezegd zo gedaan, 4 uur lange rit in een auto met een helse chauffeur... even vergeten hoe het verkeer in Indonesië rijdt. Onderweg werd even gestopten was er de mogelijkheid om te eten, wij nsmen alleen een drankje uit angst dat het eten verkeerd zou vallen en we nog een lange rit voor de boeg hadden zonder w.c. 2 drankjes en we moesten meer dan verwacht betalen, hier nog wat van gezegd en eerst geweigerd te betalen zonder succes. uit eindelijk terug in de taxi kwamenwe erachter dat we niet alleen voor oms zelf betaald hadden maar voor iedereen in de taxi.

Toen we aankwamen in parrapat werden we afgezet bij de ferry waar we de boot naar Tuk tuk konden pakken, alleen kwamen we erachter dat de boot hier helemaal niet vertrok. Onze taxi was al weg.... maar weer een nieuwe regelen dan. Nog een half uurtje met de boot en toen waren we eindelijk op de plaats  van bestemming!  Een mooi kamertje met uitkijk op het meer minpuntje is geen warm water uit de kraan, dus geen warme douche. Hier is het overigens niet heel warm ongv 24 graden in Medan was het rond de 40 dus lekker even verkoeling.

Rodney wordt hier Blanda Goreng genoemd haha = gebakken Nederlander.
Morgen gaan we een scooter huren en het eiland verkennen, hot springs waterfalls en een strandje hebben ze hier. Al veel apen gezien en straat katten. Geen idee hoe lang we hier blijven, wel dat we hierna naar Bukit lawang gaan... oftewel de jungle!

Verder gaat het goed met ons en hebben het erg naar onze zin, ons enige voornemen is dat we ons niet meer zo gaan laten oplichten!! Haha.

Lieve groetjes

Rodney en Jessica

1. Peter:
    Leuk verhaal
    En laat je inderdaad niet oplichten
    Maar verder veel plezier
  2. Denise Plette:
    6 september 2018
    De eerste meters zijn gemaakt. Leuk om te lezen en lekker genieten jullie! Liefs
  3. Sharon Rijks:
    6 september 2018
    Haha wat een gedoe om er te komen. Geniet ervan
  4. Brigitte:
    7 september 2018
    Hans en Brigitte:
    Wat een belevenissen allemaal!
    Ja, goed van te voren duidelijk afspreken en laten herhalen wát er is afgesproken . Hopen dat dit voorkomt dat jullie ergens teveel voor betalen.
    Blijven genieten van wat jullie meemaken, ondanks de iets hogere afgesproken prijzen. En brutaal zijn, niet op je kop laten zitten. Zeg maar......djangan tipu!! zegt ome Renée. En dan heel boos kijken, dat kan jij wel Jessi
    Dit betekent niet liegen!
    Veel liefsXXX
  5. Zorgboerderij 't Hamel:
    7 september 2018
    Leuk om te lezen en jullie belevenissen te volgen.
  6. Jessica:
    8 september 2018
    Wat ontzettend leuk om jullie verhaal mee te lezen! En nee je niet laten oplichten 😂
    Fijne reis.